قالب وبلاگ


من توركم ، آذری یوخ
Vətən Anadır ANA çağırır bizi 
نظر سنجی
تورك ديلينده مدرسه لازيمدير؟




-وانگهی وقتی برخی هموطنان از ما بهتر میخواهند ما را مورد لطف و عنایت و عطوفت قرار دهند ما را ترك خر می نامند نه آذری خر ( نمونه آخرش را نیز در كرمان و تهران دیدیم كه بیشتر از ده ها هزار تماشاچی در روز روشن و با وقاحتی بی سابقه شعار میدادند : ترك خر – ترك خر – ترك خر. صدای نعره های نفرت افكن این جماعت چنان بود كه از تلویزبون هم شنیده می شد، یعنی یا تماشاگران با همت مضاعف فحاشی میكردند یا عوامل تلویزیونی هم از این اتحاد و همدلی موجود در تحقیر تركها بوجد آمده و صدای تماشاچیان عزیز فارس را فیلتر نمی كردند.با اینحال در اصل اتفاق خاصی نیافتاده است این فحشها همه روزه در مدرسه و كوچه و دانشگاه و بازار گفته میشود و چیز جدیدی نیست و كودكان ترك با این تحقیر و سرخوردگیها بزرگ میشوند.)

- شما از این واهمه دارید كه با بیان واقعیات و صحه گذاشتن بر زبان و هویت تركی ، تركها از ایران جدا شوند درحالیكه اینطور نیست چیزی كه باعث جدایی میشود سركوب فرهنگی و زبانی و آسیمیلاسیون و فارسی سازی اجباری و تغییر اسامی جغرافیایی رودها و شهرها و كوهها و …. از تركی به فارسی است كه مورد پذیرش مردم نیست

راه حل هم بسیار ساده است ، رسمیت زبان تركی و برابری حقوقی همه ایرانیها اعم از فارس و تورك و كورد و….

-با كسانی كه عنادورزانه تركی را آذری میگویند هیچ حرفی نیست كه همچنان با جعل واقعیات خوش باشند ولی برای سایر عزیزان حتی با نظرات مخالف احترام بسیار قائل هستیم و این چند سطر را به همه آنها تقدیم میكنیم:

- لطفا واقعیات را بپذیرید برای مبارزه با تجزیه و حفظ وحدت ایران ، دشمنی با واقعیات و تحریف زبان و تاریخ و فرهنگ مردم ترك ایران آب در هاون كوفتن است- مساله اصلی تركها در ایران نه تاریخ و نژاد كه برخورداری از حقوق فرهنگی و سیاسی است و هیچ تنافر و تضادی بین داشتن هویت تركی با ایرانیت و ایرانی بودن نیست .

-ادعاهای آقایان پان ایرانیست به فرض صحت هم ربطی به مساله مذكور ندارد و فقط برای رد گم كردن و تغییر صورت مساله و بردن بازی در زمین و مسیری است كه نه پایانی دارد و نه راه حلی برای مساله اصلی » طلب حقوق فرهنگی ، زبانی و سیاسی برای تركان و رسمیت هویت تركی در ایران » ارائه میدهد سهل است كه موجب نقار و بدفهمی و ترویج ادبیات سخیف نژادپرستی نیز میگردد.

- برای قضاوت سایر دوستان منصف و شریف به دو مغالطه و آدرس غلط اصلی سروران پان آریانیست را ذكر و پاسخ آن را نیز تقدیم میكنم :یكی از ادعاهای این ذوات عالی آذری خواندن تركی و مجادله و سفسطه در باب قدمت حضور زبان تركی در ایران و آذربایجان و دیگری آران خواندن جمهوری آذربایجان است.

جواب:

- طبری در وقایع سال ۱۰۴ هجری مینویسد: «و فی هذه السنه غزا الجراح بن عبدالله الحكمی و هو امیر علی ارمینیه و آذربایجان ارض الترك ففتح علی یدیه بلنجرم و هزم الترك: و در این سال جراح بن عبدالله الحكمی جنگ كرد. او امیر ارمنستان و آذربایجان سرزمین تركان بود. وی بلنجرم را با دستان خویش فتح كرد و تركان را شكست داد.» (طبری ج ۵ ص ۳۶۸) مولف البدایه و النهایه نیز در ج ۹ ص ۲۵۶ به این امر اشاره كرده است.بنا بر سخن طبری اولا نام این زبان و مردمان تركی و ترك است و آذری لغتی نامربوط دراین مورد است در ثانی حداقل در سال 104 هجری تركها ساكن این مناطق بوده اند.

همچنین طبری در باب وقایع سال نود هجری می نویسد: «و فیها غزا مسلمه بن عبدالملك الترك حتی بلغ الباب من ناحیه آذربیجان ففتح حصونا و مدائن هنالك: در این سال (۹۰ هجری)مسلمه بن عبدالملك با تركان جنگید و تا منطقه باب الابواب (دربند) آذربایجان رسید و در آنجا شهرها و قلعه ها را فتح كرد.». (طبری ۵ ص ۲۲۶)

از این سند نیز به وضوح مستفاد میشود كه حداقل تا شهر دربند آذربایجان خوانده میشده است و جعل كلمه آران  كه منطقه ای در داخل آذربایجان است و بكارگیری عنادورزانه این واژه بجای » جمهوری آذربایجان «  تنها ناشی از فوبیای ذوات عالی پان آریانیست است.

به آقایان و خانمهای عزیزی كه با وجود این دلایل و اسناد روشن و مبرهن باز بر دگمهای خود اصرار دارند درودهای گرم و سلام صمیمی تقدیم میكنیم كه :و اذا خاطبواهم الجاهلون قالوا سلاما

این متن خلاصه می تواند فرقانی برای جدا كردن مسیر عناد و حق جویی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین دكتر فرهاد كابوسی در ردیه ای علمی پنبه جعلیات ایدئولوژیك مرحوم كسروی و شركا را رشته كرده است كه در وبلاگ و یادداشتهای ما قابل ملاحظه است حال این گوی و میدان

مدعیان تز وجود زبانی به اسم آذری دلایل عقلی خود را ارائه كنند تا سیه روی شود هركه در او غش باشد .




بؤلوم لر: بیز "آذری" دئییریك، 
[ چهارشنبه 1 آذر 1391 ] [ 10:27 ] [ ماحمود دالغا ]
Baxışlar 12
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

بلاقا گؤره


چیراق یاندیر،اوجاق قور
كور یوخودان بیرجه دور
قوی امه یین داغیتسین
یوردوموزا قیزیل نور .
حبیب ساهر
سایغاج سایت
بازديدهاي بو گون : نفر
بازديدهاي ديروز : نفر
كل بازديدها : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
ایندی بلاق دا : نفر
باخیش لار : عدد
كل مطالب : عدد
یئنیله مه چاغی :

YAŞASIN AZƏRBAYCAN YAŞASIN AZƏRBAYCAN

حامیان محیط زیست آذربایجان

Qanlı tarix
Dağlıq Qarabağ (1988-1993)
Xankəndi (18.09.1988)
Əskəran (19.10.1991)
Hadrut (19.11.1991)
Xocalı (26.02.1992)
Şuşa (08.05.1992)
Laçın (17.05.1992)
Xocavənd (02.10.1992)
Kəlbəcər (3-4.04.1993)
Ağdərə (07.07.1993)
Ağdam (23.07.1993)
Cəbrayıl (23.08.1993)
Füzuli (23.08.1993)
Qubadlı (31.08.1993)
Zəngilan (30.10.1993)
*** Azərbaycan ***

وبسایت خبری تحلیلی دورنا نیوز آذربایجان غربی