قالب وبلاگ


من توركم ، آذری یوخ
Vətən Anadır ANA çağırır bizi 
نظر سنجی
تورك ديلينده مدرسه لازيمدير؟




مبارزات طبقاتی: عبارتست از مبارزه‌ای که با اشکال گوناگون بین طبقه استثمارگر و استثمار شونده جریان دارد و بیانگر خصلت آشتی ناپذیر منافع دوطبقه است. مبارزه طبقاتی نیروی اساسی در تمام جوامع منقسم به طبقات متخاصم، یعنی دوران‌های برده داری، فئودالیسم و سرمایه داری، به شمار می‌رود. کشف طبقه و مبارزه طبقاتی قبل از پیدایش مارکسیسم صورت گرفت و مورخین و اقتصاد دانان و جامعه شناسان مترقی و حتی بورژوایی به وجود طبقات در جامعه و مبارزه طبقاتی بین آن‌ها پی برده بودند.و حتی می توان گفت وجود جوامع طبقاتی باعث پیدایش تفکر مارکسیستی شد، نه اینکه مارکسیسم و کمونیست این تفکر را ایجاد کردند.

اما بحث بر سر پیدایش این افکار درست یا غلط نیست بحث بر سر این است که چرا هر جا کسی می بیند منافع اش به خطر می افتد سریعاً از حربه کمونیستی استفاده می کند تا با توجه به اعتقادات خداپرستی ملت به خود  و منافع اش مصونیت ببخشد.

البته جناب آقای "آذریار"در برنامه "اجاق"، تعریفی که از این مقوله اجتماعی و تاریخی می دهند مدرن و بروز شده است، طوریکه در هیچ عطاری پیدا نمی شود: "اگر دیدید کسی از گرسنگی دارد می میرد، دزدی می کند،بیکار است، فقیر است بدانید که از بی عرضه گی خود اوست. اگر دیدید پولدارها روز به روز پولدارتر می شوند شکمشان کنده می شود، ماشین های مدل بالا سوار می شوند، خانه های آنچنانی دارند به خاطر هوش بالای آنهاست و شب و روز زحمت می کشند و کار می کنند. هر کس هم به این موارد اعتراض کند کمونیست است و افکار مارکسیستی دارد."

در مقابل صمد بهرنگی ،منتقد، محقق، نویسنده، مترجم و جامعه شناس، که برای تمام مردم ایران و بیشتر مردم جهان شناخته شده است و در دوران های بحرانی آثار او برای مردم ما راه گشا بود. و همه می دانند که وی خود و زندگیش را وقف آرمان و مردمش کرده بود و مهم ترین دل مشغولی او رهایی  فقرا از چنگال فقر و بی عدالتی بود چنین می گوید:

"تا حالا از خود پرسید، چرا رفیق همکلاسم را به کارخانه قالی بافی فرستادند؟چرا بعضی ها دزدی می کنند.؟"یا در جای می گویند:"بچه این دور و زمانه باید بداند و بفهمند که پدرش چگونه کار می کند و با چه فلاکتی نان به دست می آورد."

اما در روزگار کنونی خیلی ها در لاک خود فرو رفته اند و نمی دانند باید برای فهمیدن مردم، درد آنها و روش مبارزه جهت از بین بردن این آلام، باید در خیابان بود، باید درکارخانه بود، باید در مزارع بود، باید در میان مردم بود تا فهمید که معنی تضاد طیقاتی چیست. باید هزاران هزار راه نرفته را رفت تا اجتماع و دردهایش را شناخت.این را هم بدانید که اجتماع چهار دیواری خانه هیچ کس نیست. اجتماع هر آن نقطه ای است که هم وطن ما زندگی می کند.....

در اینجاست که افراد مرفه و درد کشیده خود را نشان می دهند. زیرا که هر کدام روشی را برای زندگی انتخاب می کنند. یکی را بینوایی دیگران به سختی می اندازد و رخش به خاطر آنان زرد می شود و دیگری برای به دست آوردن جایگاه و مال و اموال شخصی خود را به آب و آتش می زند و ازبیان هر مطلبی واهمه ی به خود راه نمی دهد و از سبد هر کس که می رسد ارتزاق می کند.صمد بهرنگی ها، علی رضا نابدل ها، ملانصرالدین ها، صابرها و ... در این بحبوحه متولد می شوند مثل قارچ بی پدر ومادر نه ، اما چون قارچ هر نمی را برای پرورش خود به خویشتن جذب می کنند، از آخیرجان به ممقان، از ممقان به تبریز از تبریز به تهران ، از تهران به ارس می پیوندند تا بدانند که چرا درد همه مردمش یکی است. در این کشاکش کچل کفترباز را خلق می کننداز زبان او می پرسند: "کچل جان حساب کن ببین مال و اموال حاجی علی برایت حلال است یا نه ؟ حاجی علی پول هارا از کجا آورده، از کارخانه هایش، خودش کار می کند؟ نه." لیکن این نیز برای احقاق حق جواب نمی دهد در نتیجه ماهی سیاه می شوند به دریاها می پیوندند.

این چنین شخصیتی که خود در یک خانواده فقیر بزرگ شده، با بدبختی تحصیل کرده، وارد اجتماع شده روستاهارا گشته با مردم دردمند نشست و برخاست داشته، دردهای این اجتماع رانه تنها شناخته بلکه لمس کرده، هیچ وقت نگرش مبارزه یک فرد را حسادت ،پاخیللیق و قیسقانچلیق نام گذاری نمی کند. در تاریخ دیده ایم کسانی وارد این وادی می شوند و این القاب را به کار می بردندکه مرفه زده هستند. چگونه است آقای "آذریار" در مبارزه برای زبان مادری(که به حق هم است و باید باشد) حساد نمی شود پاخیلیق نمی کند اما وقتی صحبت از برابری و حق و حقوق اجتماعی به میان می آید مبارزان این حیطه را این گونه لقب می دهند.؟

آیاغیر ازاین است که این گونه طرز تفکر زایده ی بی درایتی یک فرد مرفه زده است؟ در جامعه که بیش از 80% مردم آن از تبعیض  ملی رنج می برنند برای مبارزه هر کس به اندازه توان خود برای از بین بردن آن روشی را انتخاب می کنند. و این انتخاب هر شکل و شیوه که داشته باشد نشانگر زنده بودن افراد تحت ستم را نشان می دهد و نمی توان به این گونه مبارزه ها حسادت و قیسقانچیلیق گفت. آقای "آذریار" حسادت یک بچه محصل در هنگام تحصیل برای  همشاگردی درس خوانش فرق دارد با مبارزه طبقاتی و اجتماعی،  این دو مقوله را با هم قاتی نکنید. در جریان تبعیض ملی حتی خراشیدن ماشین مدل بالای یک پولدار یک شبه پولدار شده نیز مبارزه است. در جامعه که تضاد طبقاتی بیداد می کند و اکثریت ملت در دست اقلیت به استثمار کشیده می شوند توان و ابزار مبارزه یک کودک استثمار شده همان خراشیدن رنگ ماشین یک پول دار است و این کودک آن قدر درایت دارد و می فهمد که مال و اموال این افراد از راه درست به دست نیامده، منتها قدرت این را ندارد یا به او نداده اند که بپرسد از کجا آورده ای؟ و حق خود را از گلوی وی بیرون بکشد. در نتیجه ابزاری را انتخاب می کند تا آن ساختار را تخریب کند و نشان دهد که هست.

شاید این مطالب را شخصاً و خصوصی به "آذریار" گوش زد می کردیم. اما به دلیل اینکه این مطالب کذب و من در آوردی از یک رسانه پخش شد، و یقیناً هدف این چرندیات برای تخریب مبارزان گذشته و حال این ملت بود، لذا باید این مطالب را این گونه می گفتیم و رسانه ای می کردیم که هم این فرد و هم دار و دسته این آقا کمی شاید معنی مبارزه طبقاتی را بدانند و بفهمند که این مبارزه ربطی به ائدولوژی کمونیستی ندارد. این گونه مبارزات  همانگونه که در بالا نیز اشاره شد حتی قبل از اینکه ائدولوژی کمونیستی در جوامع بشری جا داشته باشد بوده است. منتها مشکل این جاست که بعضی از مرفه زده ها برای رد کردن این مقوله اجتماعی و تاریخی به آن برچسب کمونیستی می زنند تا شاید حرف شان خریدار داشته باشد. و بتوانند اهداف هدفمند خود را پیش ببرند.

در تاریخ انقلاب های برزگ دنیا از جمله انقلاب کبیر فرانسه دیده می شود که کارگران و استثمار شوندگان برای مبارزه و گرفتن حق و حقوق خود در وهله اول روشی را انتخاب می کنند که شاید در این زمان برای من و شما معنا نداشته باشد. اما آقای "آذریار"این را هیچ وقت فراموش نکنید ابزار و شیوه مبارزه را متناسب با تاریخ و شرایط آن مرحله از مبارزه باید بررسی کرد.

شما هر وقت در شرایط یک کودک که پدرش از صبح تا شب جان می کند و اما این کودک در آخر گرسنه سربه بالین می گذارد، و از تمام شرایط زندگی محرم نگهداشته می شود قرار گیرید می توانید عملکرد او را (خط خطی کردن ماشین پولدارهای یک شبه پولدار شده) را تحلیل کنید و فتوا صادر نمانید. تو در آن رفاه که قرار داری نمی توانی معنی مبارزه طبقاتی را درک کنی و چون از درک آن عاجز و ناتوان هستی و شاید این گونه مبارزات صدمه به جایگاه و مال و اموال تو بزند این گونه واکنش و روش مبارزه را پاخیلیق و قیسقانچیلیق می نامی.

کودکی که درک اجتماعی دارد و معنی کارکردن و نداشتن را می فهمند و لمس می کند تفنگ پشت ویترین را برای بازی نمی خواهدبلکه دوست دارد برای مبارزه به دست بگیرد. تا از این طریق بتواند حق پایمال شده خود را به دست آورد. در بزرگترها نیز این گونه است. اینان قلم را تنها برای کشیدن عکس یک گل و یا نوشتن جملات عاشقانه به دست نمی گیرند بلکه آن قلم یک ابزار مبارزه است.

برنامه ادبی مثل"اجاق"، چرا باید سعی کند روش مبارزه طبقاتی یک خلق را که در این راه هزاران شهید و مبارز داده است، و هنوز هم برای گرفتن حق مسلم خود در این راه مبارزه می کند (حالا روش هر چه باشد)با به کار بردن کلمات نالایق و ناپسند، روش و افراد مبارز در این راه را زیر سئوال ببرد

در دنیا اگر کسی هم نداند مردم تورک زبان و آزربایجان خوب می دانند و به عینه دیده اند این گونه افراد در انقلاب مشروطه نقش شان چه بوده است. اینان همان لومپن های در جلد مردم و انقلابیون بودندکه برای حفظ منافع خود صدمات فراوان به پیشه وری و ستارخان و انقلاب تبریز زدند، که دشمن رو در رو هیچ وقت این چنین نکرد.




بؤلوم لر: اۆز یازیلاریم ، 
[ چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 ] [ 07:49 ] [ ماحمود دالغا ]
Baxışlar 0
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

بلاقا گؤره


چیراق یاندیر،اوجاق قور
كور یوخودان بیرجه دور
قوی امه یین داغیتسین
یوردوموزا قیزیل نور .
حبیب ساهر
سایغاج سایت
بازديدهاي بو گون : نفر
بازديدهاي ديروز : نفر
كل بازديدها : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
ایندی بلاق دا : نفر
باخیش لار : عدد
كل مطالب : عدد
یئنیله مه چاغی :

YAŞASIN AZƏRBAYCAN YAŞASIN AZƏRBAYCAN

حامیان محیط زیست آذربایجان

Qanlı tarix
Dağlıq Qarabağ (1988-1993)
Xankəndi (18.09.1988)
Əskəran (19.10.1991)
Hadrut (19.11.1991)
Xocalı (26.02.1992)
Şuşa (08.05.1992)
Laçın (17.05.1992)
Xocavənd (02.10.1992)
Kəlbəcər (3-4.04.1993)
Ağdərə (07.07.1993)
Ağdam (23.07.1993)
Cəbrayıl (23.08.1993)
Füzuli (23.08.1993)
Qubadlı (31.08.1993)
Zəngilan (30.10.1993)
*** Azərbaycan ***

وبسایت خبری تحلیلی دورنا نیوز آذربایجان غربی