قالب وبلاگ


من توركم ، آذری یوخ
Vətən Anadır ANA çağırır bizi 
نظر سنجی
تورك ديلينده مدرسه لازيمدير؟




زن نیروی الهی است، موجودیت عالی است، مظهر عدالت و عدالت پروریست. نگهدارنده، آفریننده، حیات دهنده و بوجود آورنده است. مادر ملت است، جهان جهانیان است. زینت بشریت و شهرت انسانیت است. زن مظهر متانت است. او دست نیافتنی است و مجسمه ی بزرگمنشی است. نور بر چشمان است. ملهم قلوب است مادر وطن است، وطن نیز مادر...

زنان غیور با رشادتهای غیرقابل ملموس، در دریای بیكران و پرتلاطم انسانی بال گستردند و از كوههای بلند عبور كردند و به بلندی قله ها رسیدند. این در افسانه آمازون (  زنان آمازونكاها باكره از دنیا می رفتند و اجازه نمی دادند كه شرفشان جریحه دار شود) .

مادران معتقد و با اراده ما هر روز در روزهای سخت هنر وغیرت به خرج دادند، پیروزی را به ما ارمغان آوردند. قلوب ما را بدست آوردند. اگر شیپور عذاب نواخته می شد و خوف شكست همه جا را برمی داشت آنان لباس رزم مردان را می پوشیدند و خود را مسلح به این لباس میكردند. مادرانمان همیشه پشت و پناه مردان قهرمانمان بودند. آنان سپر بلای مردانشان بودند. در مواقع حمله به دشمن سوار بر اسب می تازیدند. زره جنگ بر تن می كردند، شمشیر بر دست، سپر بر سینه، فریاد می زدند آمدیم و رسیدیم، بجنگ ای جنگ آور، بزن. و با این نعره ها به سوی دشمن می تازیدند و مثل شیرمردان وارد عرصه جنگ می شدند. با مردان مسلح دشمن رو در رو به جنگ تن به تن می پرداختند ولی هرگز شكست نخوردند، همیشه بر دشمن پیروز می شدند. بسا كه بسیاری دخترانمان زودهنگام به خاطر وطن و خاك مقدس آن جان خود را فدای آن كردند. مغرور ایستادند و با نگاه پر از معنای خویش دنیا را به تعظیم خود واداشتند و با زیبایی خود دنیا را جان تازه بخشیدند.

توركجه :

یانار اولسون

اود توتسون یانار اولسون

قلبینین عصمت نورو ،

گوزونده یانار اولسون .

فارسی :

شعله ور باد

آتش بگیرد و شعله ور باشد

نور عصمت قلبت

شعله ور شود در چشمانت

عجیب هم باشد یك حقیقت است. جالب توجه است، بی بدیل و ارزشمند است. صفحه های طلایی تاریخ بشریت اثر بی نظیر است در میان آثار تاریخی آذربایجان، زیبنده بشریت ، شأن و شرف انسانیت، مایه سربلندی است در تمام كره زمین، بی ماننده است. او در حین جستجوی باستان شناسی در قعر غار آزیخ قره باغ بدست آمده است و نام آزیخ آنتروپ بر او نهاده شده است.

استخوانهای یك زن 18 ساله است. چهارصد هزار سال قدمت تاریخی دارد. او آفریننده انسان دوره گذر است. زنی كه در زیر خاك مدفن شده خاك را به مادر تبدیل كرده است. مادر مقدس، خاك مقدس شده است. شاید زیبا روی بوده است. شاید هم زن جنگاور. بدون استثناء او زیبا بوده است. در عین حال شیرزن هم بوده. اشرف مخلوقات این سرور آفرینش چرا كه زیبا نباشد. او از سنگ اسلحه ساخته است. از استخوان ابزار ساخته است. مادر این كار را كرده چرا كه زیبا نباشد.

چرا كه قهرمان نباشد، چرا كه به تاریخ پر از رشادتهایمان نورافكن نباشد. چرا كه چراغ راهمان نباشد، باشدكه در جنگ های خونین نیز سلحشورانه جنگیده است.

توركجه :

كئچرلر

زیرو آشار و كئچرلر

وطن اوچون ، ائل اوچون

شیرین جاندان كئچرلر

فارسی :

می گذرند

از قله ها، می گذرند

از برای وطن و ایل خود

از جان شیرین می گذرند.




بؤلوم لر: غیرتلی لر، 
[ شنبه 14 دی 1392 ] [ 09:17 ] [ ماحمود دالغا ]
Baxışlar 1
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

بلاقا گؤره


چیراق یاندیر،اوجاق قور
كور یوخودان بیرجه دور
قوی امه یین داغیتسین
یوردوموزا قیزیل نور .
حبیب ساهر
سایغاج سایت
بازديدهاي بو گون : نفر
بازديدهاي ديروز : نفر
كل بازديدها : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
ایندی بلاق دا : نفر
باخیش لار : عدد
كل مطالب : عدد
یئنیله مه چاغی :

YAŞASIN AZƏRBAYCAN YAŞASIN AZƏRBAYCAN

حامیان محیط زیست آذربایجان

Qanlı tarix
Dağlıq Qarabağ (1988-1993)
Xankəndi (18.09.1988)
Əskəran (19.10.1991)
Hadrut (19.11.1991)
Xocalı (26.02.1992)
Şuşa (08.05.1992)
Laçın (17.05.1992)
Xocavənd (02.10.1992)
Kəlbəcər (3-4.04.1993)
Ağdərə (07.07.1993)
Ağdam (23.07.1993)
Cəbrayıl (23.08.1993)
Füzuli (23.08.1993)
Qubadlı (31.08.1993)
Zəngilan (30.10.1993)
*** Azərbaycan ***

وبسایت خبری تحلیلی دورنا نیوز آذربایجان غربی