قالب وبلاگ


من توركم ، آذری یوخ
Vətən Anadır ANA çağırır bizi 
نظر سنجی
تورك ديلينده مدرسه لازيمدير؟




آخر همین حرف شما مشوق تجزیه طلبی نیست؟ چه چیز شما را تشویق می كند كه این همه در مورد زبانتان كاسه ی داغ تر از آش باشید؟ آیا شرم ندارید كه پنجاه كتاب زبان مادری شما به قلم من باشد، و شما به من تكلیف كنید كه مبادا كتابی به زبان مادری خود من باشد، آن هم موقعی كه شما خود نه تنها تاجی به سر زبان مادری خود نزده اید، سهل است كفش كهنه ای هم در بسیاری مقولات جلو پای آبله ی این همه صاحبان زبان های بومی اقوام تحت ستم ایران جفت نكرده اید؟ این همه زبان درازی كه از سراپایش تعصب زبانه می كشد، از كدام خرمن نژادپرستی سرچشمه می گیرد؟ اولاً شما چه گلی بر سر زبان خود زده اید كه گل هایی را كه احتمالاً و در كمال خضوع قلم من بر سرتان زده، خار چشم زبان مادری من می كنید؟ در كجای جهان دیده اید كه قومی بر یك زبان قرنها زاده باشد، و زبان رسمی اش ناگهان زبان یك قوم دیگر بوده باشد؟ زبان رسمی كردستان كردی است. زبان رسمی آذربایجان تركی است. برگردید تاریخ را بخوانید. شاه اسماعیل صفوی به زبان مادری خود شعر می گفت، . فارسی زبان رسمی فارسی زبانان است نه زبان رسمی سراسر ایران. فارسی زبان مشترك تحصیلی بوده، از زمانی كه تحصیل به صورت جدید معرفی شده. باید صاحبان زبان های بزرگ در ایران، یعنی صاحبان میلیونی زبان های تركی، كردی و غیره تدریس می شدند، در خود آن محل به عنوان زبان رسمی شناخته می شدند و فارسی را هم، موقعی زبان مشترك یا رسمی انتخاب می كردند كه حق بیان و تحصیل مكتوب زبان خود را پیدا می كردند.هر كسی كه فارسی را زبان رسمی ایران بشناسد، طبق اعلامیه ی جهانی حقوق بشر محكوم است. فارسی زبان رسمی فارسی زبان های ایران است.

وقتی كه در چند نوبت روس ها به آذربایجان لشگر كشیدند، یك سرباز غیر آذربایجانی در منطقه نبود. عباس میرزای دلیر ـ یك ترك ـ از خاك ایران دفاع كرد. سلطان محمود خودش ترك بوده، كه هند را برای شما تسخیر كرد.نادرشاهش از اقوام افشار بوده كه قومی است ترك كه باز هند را برای شما تسخیر كرده، و آقامحمدخان به رغم ظالم بودنش آن همه خارجی را از ایران بیرون رانده گورستان های ایران، بویژه گورستان های آذربایجان مدفن مقدس جوانانی است كه در شهرهای خوزستان كشته شدند. بمب های صدام دیوانه بر سر مردم تبریز در همان روزهای اول جنگ ریخته شد. چرا كودكان آنان حق درس خواندن به زبان مادری خود را نداشته باشند؟ دفاع از كشور را شما گمان می كنید به زبان شیرین فارسی به آنها یاد داده بودند، یا به همان زبان تركی، كه شما آن را ـ اگر خدای نكرده تركان ایران به صورت مكتوب هم یاد گرفتند و به كار بردند ـ عامل تجزیه ی كشور می دانید؟

مگر فرزندان شما حاضرند به زبان مادری آنان درس بخوانند كه شما می خواهید فرزندان آنان زبان فارسی یاد بگیرند، اما فراموش كنند كه زبان مادری هم داشته اند. اهانت نژادپرستانه ای مثل “ترك خر” را صد سال پیش یك وزیر ساخت، به دلیل این كه تركان نمی توانستند زبان فارسی ِ مادری فارسها را به زیبایی خود آنان تكلم كنند، آن هم درست در زمانی كه مشروطه خواهان آذربایجان ترك، علیه شاهان ترك قیام كرده بودند و نهایتاً هم گردن آنان گذاشتند كه فرمان مشروطیت را صادر كنند. تجزیه طلبی این است؟ و ستارخان را در كجا كشتند؟ در تهران. و ستارخان چه كرده بود؟ چرا مادر را با بریدن زبان بچه اش به خاك سیاه می نشانید؟ مگر شما از دموكراسی دفاع نمی كنید؟ زبان رسمی قشون گاهی قرنها در ایران تركی بوده، زبان دربار هم. كی شاهان ترك، زبان فارسی زبانان را بریدند؟ بزرگ ترین دشمن ایران در شاهنامه ی فردوسی توران است، یعنی سرزمین تركان. در هزاره ی فردوسی، تقریباً هزار سال بود كه تركان بر ایران سلطنت كرده بودند. اگر شاهان ترك فارسی را قدغن می كردند، شما ادبیات فارسی نداشتید. به این دلیل قدغن نكردند كه انساندوست بودند.كمی تقدم و تأخر با دنیای انگلوساكسون. مشروطیت ما نوعی تجدید حیات در عرصه ی تاریخ ما بود، و از این نظر، معلمان اولیه ی ما در مشروطیت، تربیت و رشدیه، مدارس دوزبانه را پیشنهاد كردند به فارسی و تركی. بخش اعظم ریشه های آزادیخواهی مردم ما، در واقع مردمان ما، در كنار هم، از آن نهضت بزرگ سرچشهشدار تاریخ، به نظر من این است: هرقدر شعور قومیت های ستم زده ی ایران، در فراز و نشیب حوادث آینده بالا برود، اما هنوز نژادپرستی بنیادی تحمیل یك زبان بر صاحبان زبان های مادری دیگر، به صورت كنونی ادامه یابد ـ تحت هر عنوان و به هر دلیلی ـ سایه های دور جدایی طلبی ملیت های ستم زده و صاحبان زبان های سركوب شده نزدیك تر خواهد آمد، مه می گیرد كه اساسش بر تعلیمات انقلاب كبیر فرانسه، و پیش از آن تجدد حیات معنوی در رنسانس بود.


Read more at 
http://www.anlam.biz/?p=8258#91V4q6T7kfKwSzhx.99


بؤلوم لر: یولداشلار، 
[ سه شنبه 28 آبان 1392 ] [ 07:44 ] [ ماحمود دالغا ]
Baxışlar 0
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

بلاقا گؤره


چیراق یاندیر،اوجاق قور
كور یوخودان بیرجه دور
قوی امه یین داغیتسین
یوردوموزا قیزیل نور .
حبیب ساهر
سایغاج سایت
بازديدهاي بو گون : نفر
بازديدهاي ديروز : نفر
كل بازديدها : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
ایندی بلاق دا : نفر
باخیش لار : عدد
كل مطالب : عدد
یئنیله مه چاغی :

YAŞASIN AZƏRBAYCAN YAŞASIN AZƏRBAYCAN

حامیان محیط زیست آذربایجان

Qanlı tarix
Dağlıq Qarabağ (1988-1993)
Xankəndi (18.09.1988)
Əskəran (19.10.1991)
Hadrut (19.11.1991)
Xocalı (26.02.1992)
Şuşa (08.05.1992)
Laçın (17.05.1992)
Xocavənd (02.10.1992)
Kəlbəcər (3-4.04.1993)
Ağdərə (07.07.1993)
Ağdam (23.07.1993)
Cəbrayıl (23.08.1993)
Füzuli (23.08.1993)
Qubadlı (31.08.1993)
Zəngilan (30.10.1993)
*** Azərbaycan ***

وبسایت خبری تحلیلی دورنا نیوز آذربایجان غربی